موسی اعظمی؛ مهرداد پویا
چکیده
در سالهای اخیر بررسیهای گستردهای در زمینهی حکمرانی آب انجام شده؛ اما ترسیم نقشه دانش و شبکه هم رخدادی واژگان آن برای نحستین بار در این بررسی مورد توجه واقع شده است. نقشهی دانش میتواند منبعها و روندهای دانش و کم بودهای آن را مشخص کند. این موضوع با تمرکز بر حکمرانی آب به عنوان حوزهای نوین از دانش انجام شده است. برای انجام ...
بیشتر
در سالهای اخیر بررسیهای گستردهای در زمینهی حکمرانی آب انجام شده؛ اما ترسیم نقشه دانش و شبکه هم رخدادی واژگان آن برای نحستین بار در این بررسی مورد توجه واقع شده است. نقشهی دانش میتواند منبعها و روندهای دانش و کم بودهای آن را مشخص کند. این موضوع با تمرکز بر حکمرانی آب به عنوان حوزهای نوین از دانش انجام شده است. برای انجام این تحقیق، درآغاز، دادهها از پایگاه اطلاعرسانی اسکوپوس سفارش داده شدند. آن گاه، مرحلههای داده آمایی انجام و بر پایهی هدفهای تحقیق، دادههای نهایی با استفاده از الگوریتمهای مبتنی بر تحلیل شبکهی اجتماعی در نرمافزار VOSviewer ارزیابی شد. یافتهها نشان دادند که از میان بیش از هفت هزار مقاله و 14 هزار نویسنده، کشورهای آمریکا، هلند و استرالیا بیشترین انتشارها و نویسندگانی چون کلاودیا پول-وستل و جوییتا گوپتا بالاترین ارجاعها را داشتهاند. خوشهی فکری پول-وستل، بیشترین تراکم شبکه را دارا بود. از آسیا چین و هند در پایان فهرست بودند. تحلیل هم رخدادی واژگان، پنج خوشهی پژوهشی در حکمرانی آب را آشکار ساخت که: شامل اقدام جمعی، سازگاری، آب زیرزمینی و تجربهها؛ ظرفیت سازی، کشاورزی، تغییر اقلیم، خشکسالی و تاب آوری؛ شواهد، مشارکت، مدیریت یکپارچه، فناوری و اجرا؛ حقوق بشر، انرژی، بهداشت، راهحلها و محیط زیست؛ و تعارضها، همکاریها، ارزیابی، سیاست و قدرت میشود. کاربست رویکرد نقشه دانش برای دستیابی به یک دیدگاه کل نگر در مسیر پژوهشهای ترویج و آموزش کشاورزی آینده پیشنهاد میشود.